tag:blogger.com,1999:blog-5281402533658280011.post6441772616038239226..comments2023-04-26T05:55:06.006-07:00Comments on Frivolous Fragments: A couple of things I wanted to say about cities & rivers & trains & trams, but didn’t bring up during the conversation.Ffflaneurhttp://www.blogger.com/profile/04697821220291240079noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-5281402533658280011.post-46804992668817550332009-06-28T06:57:49.642-07:002009-06-28T06:57:49.642-07:00A startling image, those “train tracks building a...A startling image, those <i> “train tracks building a metal cage around the Earth”</i> …. It’s true that one tends to forget the violence done to the Earth while erecting a World… But still, aren’t we humans allowed to leave some traces? And might not a sense of aesthetics & durability redeem this functional violence done to the earth? Thanks to aesthetics & durability the human-made world might lay claim to some relative permanence, beyond the fulfilling of devastating human consumption needs. <br /> <br />And, as opposed to current disposable building & engineering, the best of those 19thC and early 20th century engineering traces do seem to embody something of this striving for durability & beauty. Be it in the form of <a href="http://www.oldukphotos.com/graphics/England%20Photos/Gloucestershire,%20Bristol,%20Clifton%20Suspension%20Bridge%202.jpg" rel="nofollow"> breathtaking bridges </a>, of stations-as-cathedrals, or merely as the lingering melancholy of rusty train-tracks overgrown with grass. <br /> <br />Am far less partial to asphalt roads (although <a href="http://www.angelfire.com/art2/catherine-opie/freeway_series.html" rel="nofollow"> catherine opie </a> did manage to make concrete freeways look as grand & primeval as canyons)Ffflaneurhttps://www.blogger.com/profile/04697821220291240079noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5281402533658280011.post-9353969067144358012009-06-26T16:23:16.219-07:002009-06-26T16:23:16.219-07:00thank you for these reflections, they've got m...thank you for these reflections, they've got me thinking again about trains. i used to travel by train a lot, and yes there's nothing like the smell of train stations, the tracks touching the horizon, the comforting rhythm - i miss it fiercely sometimes.<br /><br />other times i cannot escape the image of all the train tracks building a metal cage around the Earth, cutting through buffalo fields, cutting, imprisoning. those times i cannot look past all that has been felled for me to be able to see the tracks touching the horizon.<br /><br />then i forget that and i taste the lure of the American 'drive into the sunset' dream - then i imagine all the asphalt roads cutting through, and so on. it's a back and forth.<br /><br />p.s. toronto's rivers have also been covered, hidden underground to 'gain' prime land for housing...Manuelahttps://www.blogger.com/profile/14683398966448238779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5281402533658280011.post-70931994371263105372009-06-25T11:15:38.707-07:002009-06-25T11:15:38.707-07:00heel goed a, ik besluit dus dat wij ons dus geen ...heel goed a, ik besluit dus dat wij ons dus geen beperkingen gaan opleggen qua schapen, thee en fijne dagen. :-) laat maar komen, die zomer!Ffflaneurhttps://www.blogger.com/profile/04697821220291240079noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5281402533658280011.post-20103814846845651572009-06-24T12:03:42.391-07:002009-06-24T12:03:42.391-07:00zeker weten met die schapen.
ik ken geen enkel ie...zeker weten met die schapen.<br /><br />ik ken geen enkel iemand die meer flaneurgedrag vertoont als jij. jij bent de enige echte. :)<br /><br />hetgevaar is natuurlijk, als er meer van die mooie dagen zijn, dan krijg je het probleem dat het went en dan is het niets bijzonders meer. maar kan je aan leuke dingen wennen? kan je aan echte mooie dingen wennen? ik denk van niet....<br />dus eigenlijk is er geen bezwaar tegen dat er vaker zulke dagen zouden zijn....met flaneren tussen de schapen...en daarna thee, dan is iedereen gelukkig...antonianoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5281402533658280011.post-71474451764438421712009-06-24T11:38:51.202-07:002009-06-24T11:38:51.202-07:00ach, a.... wat een heerlijk commentaar ....
ik ha...ach, a.... wat een heerlijk commentaar ....<br /><br />ik had het eigenlijk zelf niet beseft, het hoge flânerie gehalte van deze post. Ben uiteraard zéér blij met je passages- benjamin & franz hessel associaties. èn bijzonder verguld met je officiële bevestiging dat ik een echte flâneur ben!<br /><br />& ja er zouden meer van die dagen moeten zijn (ook al ontbrak het aan een thee-moment) .... net zoals men vaker onder schapen zou moeten vertoeven, nietwaar :-))Ffflaneurhttps://www.blogger.com/profile/04697821220291240079noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5281402533658280011.post-73388305134289984982009-06-23T12:45:09.871-07:002009-06-23T12:45:09.871-07:00ik vind je moet de blog een andere naam geven, &qu...ik vind je moet de blog een andere naam geven, "parlando passando" of zoiets, praten en lopen[maar passando is toch leuker want dan heb je meteen een leuke benjamin-passages associatie]. het enige probleem van praten en lopen tergelijker tijd is men kan geen thee drinken want dat leid tot morsen. maar ja, op een gegeven moment kom je ergens aan en het gesprek is nog niet af. dus je moet eigenlijk je hele leven voortdurend blijven rondlopen. dan houd het nooit op. <br />ik vind het een hele mooie verglijking, rivieren en spooren. en de brusselse spoorwegstationen zijn zo leuk en horta en antwerp, schitterned. veel leuker als hier (behalve hollands spoor natuurlijk). <br />ik had bij het lezen van dit meteen een Franz Hessel associatie. het is duidlijk, jij bent een echte flaneur, zoals die horen te zijn, van treinen houden en gewoon gezellig door de stad wandelen. leuk hoor. het klinkt alsof het een echt fijne dag was. ik wens je nog meer daarvan.antoniahttp://flowerville2nd.blogspot.com/noreply@blogger.com